Reageer op: De essentie van mens zijn

Home Forums Mijn broedproces De essentie van mens zijn Reageer op: De essentie van mens zijn

Boudewijn
Deelnemer

Mens zijn en corona voor mij is deze pandemie een waar godsgeschenk, daar de reactie van de mensheid daarop haarscherp duidelijk maakt waar wij als mensheid staan, en waar wij naartoe evolueren met ongewijzigd beleid. Om het scherper te stellen: kiezen wij er nog steeds voor om het primaat van het verstand te scoren als de drive de factor in ons mens zijn, of kunnen wij naar een mijns inziens meer geëvolueerd bewustzijn toegroeien waar wij ons als mens gewoon kunnen beschouwen als een integraal en onlosmakelijk deel van de schepping de natuur. De natuur en haar verschijnselen zien als een geïntegreerd en logisch geheel dat wij kunnen doorgronden en mee kunnen samenwerken, zonder dat we in termen van vijanddenken en bestrijden dienen terecht te komen, zonder dat we in angst moeten leven. Angst die de grote motor is om onze creativiteit en vrijheid op te geven. Daartegenover staat liefde die alleen maar van vertrouwen en overgave aan wat is bestaat zoals ik ernaar kijk. Een quote die mij heel erg beïnvloed heeft in mijn pelgrims zoektocht naar wat het is mens te zijn is: Er zijn maar twee soorten redenen om iets te doen of te laten, en dat zijn angst en liefde. Waarbij angst niet het tegengestelde is van liefde. Angst is gestolde liefde, vraagt om verwarmd, ontdooid te worden. Zo zijn er mensen die liefde vragen, en mensen die liefde nodig hebben, twee kanten van mens zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door King.